Zoek je een strategie om productiever te zijn of gezonder te leven? Er is niet één juiste methode of theorie als het gaat om gelukkig zijn of het creëren van gunstigere omstandigheden in je leven. Maar er zijn vijf grondbeginselen of principes die wij vaak tegenkomen en waarvan wij denken dat ze jou zullen helpen doordat ze je nieuwe inzichten geven.

Of je nu op zoek bent naar een strategie om productiever te zijn of een gezondere levensstijl wilt creëren onderstaande inzichten helpen je daarbij.

1 Beslissingen zijn emotioneel, niet rationeel

Denk aan een situatie waarbij je je voorstel of plan volledig onderbouwd had met feiten, redeneringen en logica. Je was ervan overtuigd dat de andere betrokkenen absoluut geen “nee” kon zeggen tegen jou perfect opgebouwde argumentaties en plannen. Je dacht dat dit onmogelijk zou kunnen gebeuren omdat er geen andere mogelijkheid zo logische was als die van jou.

En toen zetten de andere persoon zijn hakken in het zand en kon je hem of haar niet verleiden met jou logica of onderbouwingen. Was je verbijsterd?

Je kunt bovenstaande aanpak vergelijken met de techniek die onderhandelaars hanteren als ze rond de tafel gaan met je om een overeenkomst met je af te sluiten. Ze komen met feiten en gebruiken logica om jou tot een aankoop te verleiden. Ze denken dat door de onderbouwing met cijfers en logica, onomstotelijk bewezen is dat hun oplossing de beste is en dat jij daarom als andere partij wel ja moet zetten. Ze hebben het immers goed onderbouwd.

Maar helaas, iedereen die deze aanpak hanteert moet er rekening mee houden dat hij vaak faalt. Beslissingen worden namelijk niet gemaakt vanuit de ratio, maar vanuit emotie blijkt uit neurowetenschappelijk onderzoek.

Hier rekening mee houden zal je communicatie en omgang met andere verbeteren. Wanneer je je rationele argumenten loslaat en een manier vind waarop je je emotioneel verbind met mensen, zal je veel gemakkelijker succesvol zijn in jouw argumentatie overbrengen en betere relaties ontwikkelen.

2 Gemak dient de mens

Wanneer je ooit gekozen hebt voor fast food restaurant of een afhaalmaaltijd omdat je geen zin had om te koken, weet je wat we hiermee bedoelen. Gemak bepaalt ons leven. Loop een keer rustig door een supermarkt en kijk naar wat er allemaal aangeboden wordt om ons leven te vergemakkelijken op dit gebied, kijk naar de prijzen en welke producten op oog hoogte staan (hint: we houden niet alleen van gemak, we zijn ook bereid er meer voor te betalen).

Maak eens een ontdekkingstocht door je huis en ontdek van hoeveel gemakken wij voorzien zijn. De apparatuur, van wasmachine tot koelkast, de gadgets, software en tools die er zijn om ons leven eenvoudig steeds makkelijker te maken.

Kunnen we samen tot de conclusie komen dat we van gemak houden? Gemak is niet iets verkeerds, het is gewoon een feit. We zijn geneigd te kiezen voor gemak. Het mooie hiervan is dat we dit ook in ons voordeel kunnen gebruiken. Want wanneer we slechte gewoontes lastiger maken om te doen, zijn we minder snel geneigd om het alsnog te doen.

Wanneer je vindt dat je teveel TV kijkt, leg dan de afstandsbediening in een andere kamer en de batterijen ervan in weer een andere kamer en de stekker in weer andere kamer. Dat is een super gemakkelijke manier om te beginnen met het inzetten van je gemakzucht in je voordeel. Het is ook niet makkelijk om alles weer in de verschillende kamers op te bergen als je klaar bent, maar als je het volhoudt, kan ik je garanderen dat je minder snel geneigd bent om TV te kijken als eerste afleidingsmanoeuvre.

Als het een slechte gewoonte van je is om Facebook regelmatig te checken, installeer dan een browser extensie (zoals StayFocused of LeechBlock) om je toegang te blokkeren wanneer je eigenlijk moet werken. En zet je telefoon op vliegtuig modus of beter nog, zet hem uit wanneer dat kan. Je telefoon uit doen en wachten totdat hij opstart enkel om snel even Facebook door te scrollen is best wel wat moeite om te doen.

Grijp je naar je telefoon op het moment dat je wil gaan slapen? Schiet je iets te binnen wanneer je net wilt gaan slapen en ben je voor dat je het weet een uur verder met het onderzoeken van iets. Met als bijkomend nadeel dat je veel te wakker bent voor je hersenen om weer gemakkelijk aan slapen toe te komen. Leg vanaf nu standaard je telefoon beneden neer voordat je naar bed gaat. Opstaan en de trap naar beneden pakken is vaak te veel moeite op het moment dat je al in bed ligt.

Aan de andere kant, wanneer we goede gewoontes gemakkelijk kunnen toepassen zijn we geneigd ze ook uit te voeren. Het is helemaal ideaal wanneer dit samen loopt met een slechte gewoonte lastiger voor onszelf te maken.

Laten we terug gaan naar het Facebook voorbeeld. Je hebt een aantal korte pauzes tijdens je dag, maar je wilt niet veel tijd doorbrengen op Facebook. Dus maak je het lastig voor jezelf om Facebook te openen en leg je een boek op je bureau. Zorg ervoor dat het een boek is dat je echt leuk vind en leg het precies in je zicht.

Wanneer je wat tijd hebt om niks te doen is het best wel gemakkelijk om dat boek even te pakken voor tien minuutjes in plaats van je telefoon weer op te starten om Facebook te bekijken.

Weet dat je het je aanleg en gewoonte is om te kiezen voor de makkelijkste weg. En dat dit prima is, gebruik het in je voordeel! Zorg er voor dat de goede gewoontes makkelijk zijn om te doen en de slechte gewoontes lastig zijn en je aanleg gaat voor je werken

3 Verandering begint met het ondernemen van actie

Een van de belangrijkste dingen om te doen nadat je een doel hebt gesteld is tot actie over gaan. Veel mensen zijn geneigd om het juiste moment af te wachten. Ze stellen uit omdat het niet het juiste moment is of omdat het niet goed “voelt”. Maar de realiteit is dat het juiste moment zich nooit gaat aandienen of dat je nooit geïnspireerd genoeg zult zijn om te doen wat nodig is tenzij je nu actie onderneemt.

Het begin is het belangrijkste deel van het werk. - Plato

Wil je dingen veranderen in je leven? Succesvolle mensen wachten niet tot ze “in de juiste stemming zijn” of de “timing” goed is. Ze beginnen gewoon! En wanneer je begint zal je merken dat je meer gedaan krijgt in minder tijd en makkelijker dan verwacht. En dat zorgt weer voor motivatie en geeft een impuls voor nieuwe acties.

4 Je bent de optelsom van je gewoontes

Net zoals we aangetrokken worden door gemak zijn we, of we het nu leuk vinden of niet, ook de optelsom van onze gewoontes. We zijn geneigd terug te vallen op gewoontes – zowel goede als slechte- waar we bewust of onbewust voor hebben gekozen als gewoontedier.

Gewoontes kosten weinig wils- en hersenkracht. Gewoontes kunnen zowel positief als negatief zijn. Gewoontes leiden niet alleen maar tot overeten of koopwoede, dat is afhankelijk van welke gewoontes beschikbaar zijn.

Dit wordt helemaal duidelijk wanneer je moe bent. Wanneer onze daadkracht en energie op zijn, dan vallen we gemakkelijk terug in oude gewoontes. Wanneer je de gewoonte hebt om slechte kost naar binnen te werken, dan is die neiging groter wanneer je moe bent. Maar wanneer je gewend bent om gezond te eten, dan ga je terug naar die gewoonte wanneer je moe bent.

Wanneer je dus tijd en energie hebt loont het om een nieuwe positieve gewoonte aan te leren. Tijdens tijden van stress val je hier automatisch op terug. Ongezonde eters gaan onder stress en vermoeidheid nog ongezonder eten. Maar gezonde eters gaan juist gezonder eten en sporters gaan nog meer sporten.

5 Alleen ervaring kan je vertellen wat voor jou werkt

Adviezen en wetenschappelijke studies kunnen niet bepalen wat voor jou werkt. Iedereen is anders en niet alles hoeft voor jou van toepassing te zijn. De enige manier om er achter te komen of iets voor jou werkt is het te ervaren. Probeer het uit!

Agenda

23-05 26-05

Doorbraaktraining m...

06-06 09-06

Unieke ontdekkingsr...

19-06 19-06

Steeds meer profess...

Columbus informatieavond

Kom luisteren én ervaren op dinsdag 25 juni in Hoeven!

Aanmelden