Het grootste gedeelte van de werknemers is op zoek naar inspiratie. Ze zijn op zoek naar betekenisgeving en ze willen iemand of iets hebben waar ze in kunnen geloven. Ze willen het verschil maken en ze kijken hiervoor naar jou, hun teamleider voor inspiratie. Goede leiders maken gebruik van het feit dat sommige dingen simpelweg lastig veranderbaar zijn. Neem bijvoorbeeld betrokkenheid van werknemers.

Uit een aantal studies blijkt dat het grootste gedeelte van de werknemers zich niet betrokken voelt en een hekel heeft aan hun baan. Uit een recent onderzoek van Gallup blijkt dat slechts 30% van de werknemers in de V.S. zich betrokken voelt bij hun baan. Zij vinden hun baan dus leuk. 70% voelt zich dus niet betrokken, wat betekent dat zij het niet leuk vinden of wat optimistischer gezien er niet enthousiast over zijn.

Inspirerende leiders laten de commitment aan hun team zien

In een interview met CEO Howard Schultz van Starbucks valt het op dat hij constant praat over 'passie'. Zijn passie voor koffie is een stuk kleiner dan zijn passie voor het waardevol en respectvol behandelen van zijn mensen. Al vroeg in zijn carrière heeft hij ontdekt dat tevreden werknemers ook betekent tevreden klanten. Hetzelfde zie je ook bij Richard Branson van Virgin die zijn passie voor zijn team ook sterk uitdraagt. Met hierbij ook de commitment van zijn kant om hun alle benodigdheden te geven om het klantcontact te verbeteren.

Inspirerende leiders communiceren gedurfd, specifiek en vanuit een consistente visie

De meeste werknemers - met name de millenniumgeneratie - willen meer dan alleen een salaris zien aan het einde van de maand. Ze willen betekenisgeving zien in hun werk. Zij willen weten hoe hun werk bijdraagt aan het grotere geheel.

Inspirerende leiders verkopen het voordeel achter hun idee

Weinig mensen geven om het 'hoe' totdat ze het 'waarom' kennen, pas dan zijn ze gemotiveerd om te doen wat van ze gevraagd wordt. De wachtkamers van investeringsmaatschappijen zijn vol met de pseudo-ondernemers die goede ideeën hebben, maar falen in hun communicatie om dit voordeel eruit te halen. Ook werknemers willen het voordeel kennen. Mensen zijn geïnspireerd wanneer ze exact weten hoe het initiatief, product of idee hun leven gaat verbeteren. Onthoud dat effectieve communicatie niet om jou gaat, het gaat om hen.

Inspirerende leiders vragen om feedback

Een van de meest succesvolle verhalen die wij zijn tegengekomen is van het Griffin ziekenhuis. Griffin is getransformeerd van een slecht presterend ziekenhuis naar een financieel sterke organisatie met een excellent personeelsbeleid en een voorbeeld voor vele andere ziekenhuizen. De directeur Patrick Charmel vertelde dat hij begon om eerlijke feedback te vragen van zijn medewerkers, dokters, verplegers, patiënten en ontslagen patiënten. Hij begon te luisteren en gaf mensen waar ze om vroegen. Vandaag is de cultuur open en transparant binnen het ziekenhuis, waarbij eerlijke communicatie tussen leiders en personeel hoogtij viert. Alles wordt gedeeld -het goede en het slechte nieuws. De werknemers zijn betrokken bij elke grote verandering en nog belangrijker dan dat topmanagement vraagt geregeld om feedback.

Inspirerende leiders stimuleren en complimenteren mensen om het beste uit zichzelf te halen

Richard Branson zei ooit; “Wanneer je mensen veel complimenten geeft, groeien ze; bekritiseer en ze verwelken.” Wanneer je met hem meeloopt op een normale werkdag dan valt dit zeker op, omdat hij constant complimenten geeft aan zijn medewerkers, team en vliegtuigpersoneel. Hij doet ook daadwerkelijk wat hij zegt.

We hebben meer inspirerende leiders nodig wanneer we de betrokkenheid van werknemers willen verhogen. Begin jij hier ook mee?

Agenda

15-10 15-10
24-10 27-10

Unieke ontdekkingsr...

07-11 10-11

Unieke ontdekkingsr...

Columbus informatieavond

Kom luisteren én ervaren op dinsdag 15 oktober te Hoeven!

Aanmelden